Суббота, 23 октября 2021   Подписка на обновления  RSS
Земельна реформа – можливості для кожного українця
22:57, 27 сентября 2021

Земельна реформа – можливості для кожного українця


Ринок землі і наведення порядку в земельних відносинах України – один із трьох ключових викликів для агросектору на 2021 рік. Два інші – прозорий Державний реєстр отримувачів дотацій та стратегія розвитку АПК.

З 1 липня в Україні стартував ринок землі. Громадяни України нарешті стали повноправними господарями своїх земельних ділянок і можуть реалізувати своє право повноцінно розпоряджатися цією власністю.

Земельна реформа, окрім, власне, відкриття ринку, принесла з собою чимало інших нововведень та змін. Більшість із них стосується децентралізації, дерегуляції та діджиталізації землеустрою. Розглянемо найважливіші з них.

  1. Відтепер власність на переважну більшість земель держави за межами населених пунктів перейшла до громад. Тобто усі доходи від користування земельними ділянками надходитимуть до місцевих бюджетів.
  2. У землевласників з’явилася можливість продавати власні ділянки. Крім того, вони зможуть брати кредити під заставу земельної ділянки.
  3. При цьому до 2024 року купити земельні ділянки можуть виключно громадяни України. Із 2024 року юридичні особи вийдуть на ринок, але для всіх учасників діятиме обмеження — до 10 тис. га “в одні руки”. Іноземці зможуть купувати землі тільки в тому випадку, якщо за це проголосують українці на всенародному референдумі.
  4. Орендарі земельних ділянок мають переважне право на їх купівлю.
  5. Продаж сільськогосподарських земель державної та комунальної  власності заборонений.
  6. Проведення земельних торгів переходить в електронний формат, завдяки чому вдається впровадити прозорі правила та забезпечити укладення договорів на найкращих для власника земельної ділянки умовах.
  7. Більшість процедур, пов’язаних із реалізацією прав на земельні ділянки, можна здійснити онлайн. До того ж список послуг, які можна отримати через інтернет, розширюється мало не кожен день.
  8. Уся інформація із землеустрою стає відкритою та прозорою. Навіть школяр може у разі необхідності переглянути відомості про ту чи іншу ділянку.

Завдяки земельній реформі громади отримують надходження до свого бюджету від оподаткування земель усіх категорій та форм власності, кошти від оренди державних та комунальних земель тощо. Експерти прогнозують, що завдяки ефективному управлінню земельними ресурсами, надходження до бюджетів громад можуть становити до 12 млрд грн. Це дозволить підняти рівень добробуту у регіонах, покращити інфраструктуру та збільшити статки жителів.

Звичайно, найбільше переваг відчують власники земельних ділянок. Відтепер у них з’являється додатковий капітал. Зокрема, експерти передбачають зростання розміру орендної плати. Також землевласники зможуть об’єднувати свої ділянки із суміжними, у такий спосіб перетворюючи свої володіння на ще більш привабливий об’єкт для бізнесу.  Додатково у землевласників буде можливість взяти кредит під заставу земельної ділянки.

Нарешті, землевласники зможуть продати свої ділянки. З цим, правда, експерти радять почекати 1-2 роки — до моменту, коли сформуються вищі ринкові ціни.

Чимало переваг отримають і фермери. У першу чергу, це механізм реалізації переважного права на придбання ділянки, яку вони орендують — раніше переважне право залишалося порожньою декларацією. Якщо орендодавець вирішить після відкриття ринку продати ділянку, він спочатку зобов’язаний запропонувати таку можливість орендарю. У разі потреби придбати ділянку державної власності, фермерам, які користуються такими ділянками на праві постійного користування або праві довічного успадковуваного володіння земельними ділянками чи переоформили ці права оренди, надані пільгові умови їх викупу з можливістю розстрочки до 10 років. Крім того, земельна реформа передбачає створення Фонду часткового гарантування кредитів в сільському господарстві. Відтак кредит зможуть отримати навіть малі фермери, які обробляють ділянки до 500 га, та які не мають кредитної історії.

Факти про Земельну реформу:

Загальні факти:

Вартість землі та її оренда в умовах ринку постійно зростатимуть, тому с/г земля у власності – це перспективний актив.

Власники землі стануть багатшими — зростає в ціні земля, зростає агросектор, зростає світовий попит на агропродукцію.

Стати фермером і обробляти свою землю самостійно відтепер вигідно та перспективно. 

Можна обмінюватися паями у межах закону, а не як раніше — через «схеми».

Можна офіційно розпоряджатися землею: здавати – подарувати – передати у спадок

Можна оформити оренду легально та отримувати «живі» гроші, а не товарний бартер.

Громада за отримані від оренди землі податки може розвивати свою ОТГ (школи, садочки, дороги тощо).

Податки від продажу та оренди землі в громадах — це кошти на пенсії та зарплати.

Земельна реформа дає ресурси, які можна інвестувати в розвиток господарства — нові технології, техніку, зрошення.

Ринок землі захищає землевласника, вона зменшує можливості для рейдерства.

Відтепер землю можна використовувати більш продуктивно – без остраху вкладати кошти у власну землю  (закуповувати техніку, інвестувати в розробку і покращення земель, використовувати нові технології)

Держава підтримує ринок землі дешевими кредитами для фермерів.

Завдяки реформі Україна відтепер щороку додаватиме майже по 1 % до темпів свого економічного зростання

Земля – це гарний інвестиційний актив, це можливість примноження коштів — адже ціна на землю буде зростати.

Ринок землі розвиває не лише сільську місцевість. Зростання агросектору — це зростання промисловості, вищої освіти, розбудова комунікацій по країні, створення висококваліфікованих робочих місць.

Українці в містах купуватимуть не імпортні, а українські яблука, свинину, сири, органічні продукти та ін, оскільки ринок землі призведе до розвитку тваринництва, садівництва та ін.

Ринок землі сприяє розвитку переробки та виробництву продукції з вищою доданою вартістю.

Факти про цифровізацію (діджиталізацію):

Земельна реформа приносить цифровізацію у земельні відносини.

Цифровізація робить зручним та мобільним доступ до інформації про свою земельну власність.

Цифровізація посилить захист майнових прав землевласника.

Цифровізація підвищує ціну на землю, адже чим більше інформації — тим якісніше буде робота — точне землеробство.

Цифровізація робить швидкою та захищеною угоду з купівлі/продажу землі.

Цифровізація дає можливість ухвалювати «дистанційно» угоду про оренду, швидко та мобільно.

Прозоре використання земель –  це збільшення коштів у місцевих та державному бюджеті. Податки – це побудова доріг, садочків, лікарень тощо. Бюджет наповнюватиметься за рахунок зменшення корупції, ефективного розпорядження землями.

Цифровізація веде до скорочення «тіньового ринку» — це легалізація зарплат та соціальний захист місцевих жителів.

Цифровізація робить комфортним та швидким отримання державного сервісу й усуває корупційні ризики

Прозорість ринку та його учасників – основа для подолання корупції в галузі.

Цифровізація дасть можливість оперативно, без бюрократії отримати цільову допомогу від держави.

Цифровізація допоможе шукати найкращі пропозиці трейдерів.

Цифровізація дасть можливість якісно, швидко, без бюрократії інвестувати в землю.

Цифровізація залучає міське населення до розвитку агросектору, створює висококваліфіковані робочі місця.

Цифровізація дає можливість бачити плани розвитку теріторії свого населеного пункту, її інфраструктуру, спроможності та обирати  опції розвитку.

Об авторе: Олег


© 2021 Переселенцы

Наша Соломенка